- wtorek, 15, styczeń 2013
Marża netto to wskaźnik, który liczy się jako stosunek zysku netto do przychodów ze sprzedaży:
Wskaźnik ten przydaje się do analizy fundamentalnej. Wzrost jego wartości można interpretować tak, że każda złotówka przychodu daje coraz większy zysk. Jeśli więc wynosi on np. 10 proc., wówczas oznacza to, że każda złotówka przychodu daje 10 groszy zysku.
Przyjmuje się, że w długim okresie marża netto co najmniej nie powinna spadać. Oczywiście im wyższa wartość, tym przedsiębiorstwo skuteczniej wypracowuje zysk. Może to osiągnąć np. poprzez targetowanie cenowe, czyli sprzedawanie swoich produktów lub usług drożej tym, którzy są skłonni zapłacić więcej.
Jeśli wysoka marża zysku netto występuje w całej branży, inwestor powinien bacznie przyjrzeć się tej sytuacji, gdyż może to oznaczać, że bardzo szybko na ten rynek wejdzie cała rzesza nowych przedsiębiorców widzących swoją szansę na szybki zysk. Może to prowadzić w konsekwencji do wojen cenowych, które będą miały negatywny wpływ na wyniki finansowe przynajmniej części z firm z danej branży.
Trudno jest określić optymalny poziom wskaźnika marży netto. Dla każdej branży jest on inny. Bardzo niskie poziomy wskaźnika występują tam, gdzie konkurencja jest największa – np. w handlu detalicznym. Z kolei wysokie marże zysku odnotowuje się tam, gdzie liczba konkurentów i elastyczność cenowa klientów jest mniejsza – np. w branży farmaceutycznej. Tak czy inaczej, jeśli dane przedsiębiorstwo pozytywnie wyróżnia się na tle konkurentów, tzn. ma znacząco wyższą wartość wskaźnika, to oznacza, że w jakiś sposób udało mu się zyskać na resztą przewagę rynkową. Mogą to być np. patenty, silna marka, czy zaawansowana technologia.
Wojciech Kiermacz